3. november 2010

Hvordan å lage...

"ADOBO"


En nydelig kjøttgryte fra Filippinene. Denne retten er "easy to make"!

Det du trenger til 3-4 personer er:
ca. fem koteletter eller annet svinekjøtt
1-2 fedd hvitløk
Silverswan soyasaus (finnes på asia butikker)
ca. 2 laurbærblad
1 ts. sukker
ca. 2 topper eddik
ca. 1 dl. soyasaus
ca. 2 dl. vann
hele pepper etter smak
godt med olje til steking


Væsken avhenger av hvor mye saus du vil ha, så her må en vær varsom med soyasausen. Ta heller litt etter litt og smak til.

Slik lager du det:
Kutt kjøttet i passe store biter. Hvis du ikke vil ha med beinet må du bytte det ut med mer kjøtt. Tips! Du kan blande kyllingfilet i gryten. :)

Varm pannen med olje og brun først kjøttet.
Ha så pepper, sukker og laurbærblad i. Rør godt!
Så has eddik, vann og soyasausen.

La alt koke i svak varme i ca. en time så kjøttet blir mør.
Rør rundt i pannen av og til og kjenn etter at gryten ikke er for salt. I tilfelle har du litt mer vann i eller omvendt. Serveres med jasmin ris.
Enkelt og greitt!


Håper det smaker og velbekomme!




3 kommentarer:

  1. JABBADABBADOOOO! Nam-nam. Nå må jeg i hvertfall få dette til.

    SvarSlett
  2. Tihi! Så klart får du det til! :D

    SvarSlett
  3. Min yndlingsrett!! Derfor hadde eg den på bursdagen min, var så heldig å få bestemme middag den dagen (som om eg ikkje gjer det kvar dag!!;)

    Litt anna oppskrift enn den eg fekk av Monica, skal prøve denne neste gong :D

    SvarSlett

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails